08.10.2021
                
                USF Finance №2. Конспект лекції на тему метрик
                                    
        16 вересня Український фонд стартапів провів другу онлайн лекцію освітнього курсу USF Finance, яка присвячена метрикам. Спікерами виступали директор з інновацій Kreston GCG Тарас Думенко, фінансовий менеджер та Vice Product Owner FuelFinance Христина Ількович та Ксенія Савченко, консультантка, фінансистка і засновниця MoneySkills. Тарас Думенко одночасно здійснював модерацію заходу. 
Нижче наводимо ключові тези їх виступів у письмовому вигляді. Повний запис вебінару можна переглянути на каналі ютуб за цим посиланням.
[gallery size="large" columns="1" link="none" ids="15538"]
«CAC, LTV, CRR Що означають та навіщо стартапу їх рахувати»
Розповідає Тарас Думенко, директор з інновацій Kreston GCG
LTV
LTV – це lifetime value, життєвий цикл цінності клієнта. Прибуток, який ви отримаєте від клієнта за весь час роботи з ним. Також може називатися: CLV, CLTV (customer lifetime value) LTV = Сукупний дохід від клієнта – Витрати на залучення та утримання клієнта Є і більш загальна формула: LTV = ((T*AOV)*AGM)*ALT, де:- T-середня кількість угод (продаж) за місяць
 - AOV – розмір середнього чеку
 - AGM – частка прибутку в виручці
 - ALT – середня тривалість взаємодії клієнта з компанією
 
Як зрозуміти: чи потрібно рахувати LTV чи ні?
Так, 1) якщо ви можете віднести ваші витрати на маркетинг та рекламу на витрати на утримання клієнта; 2) якщо у вас бізнес, в якому непрямі витрати значно більші, ніж прямі витрати собівартості.CAC
CAC – це customer acquisition cost, витрати на залучення клієнта. Іншими словами, це оцінка собівартості кожного нового клієнта бізнесу. Також може називатися: UAC (user acquisition cost). CAC = сума витрат на залучення клієнтів за період/кількість нових клієнтів за цей період. Цей період має бути наскрізним, тобто відповідати тим періодам, який є у вашій фінансовій звітності. Формули можуть бути різними. Все залежить від того як саме ви залучаєте ваших клієнтів. CAC = (MCC+W+S+PS+O)/CA, де:- MCC – загальні витрати на рекламні активності з залучення нових клієнтів
 - W – витрати на фахівців що займаються залученням нових клієнтів
 - S – затрати на софт
 - PS – затрати на додаткові послуги (дизайн, тощо)
 - O – накладні витрати в маркетингу і продажах
 - CA – загальна кількість залучених клієнтів з використанням цих інструментів
 
CRR
CRR – це customer retention, показник утримання клієнтів. Іншими словами, це здатність бізнесу зберігати взаємовідносини з клієнтом. Якщо ви будете аналізувати по угодам, то може виявитися так, що вартість залучення клієнта суттєво більша, ніж сума прибутку з 1ої угоди. Наприклад, кіоск біля метро не може собі дозволити таргетну рекламу у Facebook. Він вкладеться в дизайн цього кіоску – це всі СAC. [gallery size="large" columns="1" link="none" ids="15540"]«Churn, MRR і Transfer»
Розповідає Христина Ількович, фінансовий менеджер та Vice Product Owner FuelFinance
CHURN
CHURN (відтік) – це ті клієнти, які від вас пішли. Що це і кому потрібно його рахувати? Якщо вам потрібно рахувати LTV, то вам потрібно рахувати і Churn. Бізнеси можна умовно поділити за таким критерієм: де є підписка/проектна діяльність, де щомісяця надається якась послуга (тоді потрібно рахувати і Сhurn, і LTV) і де разові послуги. Одна з ключових метрик стартапу – збільшення кількості продажів. North Star Metric – коли компанія обирає для себе якийсь 1 показник, відслідковують його з місяця в місяць та орієнтуються на нього як на маркер зросту. Наприклад,- Ріст продажів
 - Відтік клієнтів
 - Кількість нових юзерів
 
- Duolingo – залученість за допомогою метрики кількості денних активних користувачів
 - Airbnb – кількість заброньованих ночей
 
- Підписка: накопичення клієнтів
 - Разова: повернення клієнтів
 
Які клієнти вважаються втраченими?
Якщо клієнт переїхав в іншу країну - це не ваша провина. Розбір причин. Виділяємо ті причини, з якими можемо працювати. Якщо відтік надто сильний, то проводьте опитування серед клієнтів, запитуйте чому вони пішли від вас. Retention Rate (Коефіцієнт утримання): RR = 1 – Churn. Визначає кількість лояльних клієнтів.MRR
MRR (регулярний місячний дохід). Використовується в більшості в SaaS компаніях. Чому вимірюють MRR?- Фінансовий прогноз та планування
 - Вимірювання зростання
 
- Облік повної вартості річних, піврічних, квартальних підписок
 - Віднімання прострочених платежів
 - Включення в розрахунки разових платежів
 - Облік очікуваного доходу від trial-користувачів
 - Ігнорування знижок
 
«Що потрібно знати при розробці бізнес-плану»
Розповідає Ксенія Савченко, консультантка, фінансистка, засновниця MoneySkills
Бізнес починається з ідеї. Ідея нічого не варта, якщо вона не реалізована. Бізнес-план – це документ, який показує:- Оцінка чи потрібно вкладати гроші у бізнес – інструмент залучення інвестицій
 - Інструмент оцінки бізнес-ідеї
 - Інструмент реалізації стратегії. Бізнес-план стає дорожньою картою, завдяки якій ви можете втілити всі свої напрацювання, ідеї, дослідження у життя.
 
- Лідер проекту
 - Той, хто відповідає за реалізацію проекту
 
- Сформулюйте детальний бізнес-план на 1 рік та загальний на 3-5 років
 - https://sme.gov.ua/579start/ - приклад бізнес-плану та безкоштовний відеокурс «Як розробити бізнес-план»
 - Резюме: мета та опис бізнесу, потреба у фінансах та умови інвестування, інші важливі деталі (після розробки бізнес-плану)
 - Опис та цілі бізнесу, опис бізнес-ідеї/продукту
 - Аналіз ринку: ємність, споживачі, конкуренти, частка ринку, маркетингові дослідження
 - Маркетингова стратегія: цільові сегменти, ціноутворення, канали просування продукції та продажів, позиціонування та комунікація
 - Виробництво: устаткування, підрядники, сировина, процеси
 - Організаційна структура: керівництво, співробітники, винагорода
 - Необхідні ресурси: обсяг, умови
 - Фінансовий план: бізнес-модель, бюджет, собівартість, показники ефективності реалізації проекту
 - Ризики
 
- Власні кошти
 - Позики у родичів, друзів, знайомих
 - Інвестор, партнер
 - Фінансові організації
 - Гранти
 - Краудфандинг
 
- Період окупності проекту
 - Точка беззбитковості
 - Рентабельність проекту
 - NPV – чиста поточна вартість
 - Інші показники
 
- Баланс – Balance Sheet: інформація на певну дату – що має компанія, скільки заборгувала, розмір інвестицій
 - Звіт про прибутки і збитки – Profit&Loss, P&L: інформація за період – фінансовий результат, доходи та витрати, собівартість