Історія успіху: Cittart

May 13, 2021

Рубрика “Історія успіху” присвячена історіям команд, які у свій час отримали грант від Українського фонду стартапів і тепер розказують про свої успіхи та чого вдалося досягти.

If you would like to read an article in English you may do so via this link

Розповідає Дарина Момот, засновниця і CEO Cittart.

Розкажіть про свій стартап для тих, хто чує про нього вперше

Cittart – маркетплейс-соціальна мережа для сучасного мистецтва. Стартап створений як відповідь на актуальну потребу українських художників і покупців мистецтва у професійній платформі, яка змогла б забезпечити безпеку, сервіс і емоційний зв’язок з мистецтвом.

Загалом станом на 20 березня до Cittart приєдналися понад 100 українських художників, які розмістили в додатку майже півтисячі робіт. Це майданчик, на якому можна ознайомитися та придбати мистецтво як знаних художників, серед яких Олександр Ройтбурдт, Юрій Соломко, Володимир Кочмар, так і яскравих митців нової арт-генерації: Артем Волокітін, Анастасія Подерев’янська, Ніна Мурашкіна.

Чим цей додаток відрізняється від звичайного маркетплейсу? У ньому ви не просто бачите картини у стрічці, ви проживаєте різні етапи життя арт-об’єкта разом: моменти створення,  подорожі галереями, виставками та оселями. 

Мета мобільного додатку Cittart – зробити мистецтво ближчим для кожного. Це інструмент, який відкриє мистецтво як для тих, хто завжди вважав, що світ арту доступний лише у галереях та є задорогим задоволенням і “явищем не для всіх”, так і для поціновувачів, які прагнуть поповнити свою арт-колекцію, не виходячи з дому. Адже тепер із галереєю в смартфоні від Cittart колекціонером може стати кожен. 

Якою була історію виникнення стартапа? Звідки взялася така ідея?

Ідея створити соціальну мережу сучасного мистецтва і одночасно маркетплейс повністю сформувалася під час однією з мандрівок Європою. Потреба у такому майданчику назріла давно, але потрібен був час, аби сформувався образ Cittart з його унікальними перевагами. 

Якось вночі, у дорозі, як це часто буває, коли не очікуєш, я уявила новинну стрічку, в якій основний контент — це арт-об’єкти та все, що навколо них відбувається. Але не просто як статичні картинки, а складові історії, в якій розкриватиметься контекст та передаватиметься емоція».

Наступного ж дня я зателефонувала Георгію Варданяну. Ідею він підтримав одразу і без роздумів сказав, що готовий за неї взятись. Це надало впевненості, а підтримка Фонду стартапів стала одним з вирішальних факторів, завдяки яким ми запустили продукт. 

Минулого року ви отримали грант від УФС. Що змінилося з того часу? Розкажіть про успіхи команди

Найважливіше – 20 березня 2021 року ми запустили наш додаток. Версію для iOS вже можна завантажити на App Store. А найближчими днями вийде і андроїд-версія. Ми щасливі, що в реалізації мистецький додаток Cittart вийшов саме таким, як ми собі його і уявляли – простим та інтуїтивно зрозумілим. Вже на етапі запуску на платформі розмістили свої роботи понад сотню українських митців: зараз у додатку розміщено більше півтисячі арт об’єктів. Нові художники постійно надсилають роботи на модерацію. 

Це був надзвичайно насичений рік. Ми виросли у власному розумінні бізнес-процесів, здолали чимало викликів, масштабували команду. Вдячні Українському фонду стартапів, що одними із перших повірили та підтримали нашу ідею. Віримо, що це буде значний крок не тільки у напрямку діджиталізації арт-ринку, але й розвитку більш прозорих ринкових відносин, що має позитивно вплинути на розвиток мистецтва в цілому.

Чи плануєте масштабуватися? Які ринки розглядаєте для експансії?

Ми тільки-но вийшли на український ринок і найближчі місяці плануємо зосередитися у розвитку в рамках України. Проте паралельно вже працюємо над планом щодо виходу на іноземні ринки, та під конкретні ринки шукатимемо інвесторів. З технічного боку: архітектура проєкту запланована таким чином, аби проєкт був готовий до масштабування. Починаючи від мови програмування і до серверних потужностей, які ми обрали, — все розраховано на те, щоб Cіttart став майданчиком для продажу не тільки в Україні, а й в усьому світі.

Глобально, у світі, звичайно, є багато різних маркетплейсів, мобільних додатків, сайтів. Але та ідея, яка закладена у наш проєкт, абсолютно унікальна, адже ми пропонуємо із іншого боку подивитися на мистецтво, ми його позиціонуємо не просто як матеріальний об’єкт, а ми фокусуємося на його контексті. Це новий підхід для будь-якого ринку. Тож географія може бути досить широкою і поки ми не визначилися, але в першу чергу розглядаємо Англію, Францію та інші європейські країни.

Найскладнішим у цьому процесі можуть бути лише питання податкового регулювання, страхування творів, доставки. Також необхідно адаптувати модель платіжних систем. І наразі думаємо над тим, як організувати систему платежів, що приймати кошти з-за кордону та перераховувати їх українським художникам.

Як вам працювалося і працюється з Фондом?

Чудово, тому що структура Фонду створена саме для стартапів і це виражаєтьсяу всьому: від змісту та форми заявки на участь у програмі до розподілу бюджету. Все проходило дуже гладко і нам було максимально зручно працювати. З самого початку ми не відчували жодних, як це часто буває у державному фінансуванні, проблем із зарегульованістю або канцеляризму. Це була така взаємодія, коли відчуваєш, що команда стартапу, і фонд дивляться в одному напрямку, і зацікавлені в одному результаті. А в таких умовах і співпраця завжди проходить легко.

Що ще було приємно – то це участь у партнерських програмах, ініційованих Фондом. Нас кілька разів запрошували до участі у партнерських програмах. Наприклад, зараз ми використовуємо Amazon Web Services, тому що Amazon виступив у рамках партнерської програми і нарахував нам безкоштовні кредити на користування сервісами. Сподобалось, що Фонд залучає партнерів, інші фонди, компанії, від яких можна отримати навчальні матеріали, або поради, які своїми можливостями підтримують бізнес-ідеї, що тільки почали свій розвиток..

Поради тим, хто тільки починає або мріє почати свій стартап

  1. Вірити у свою ідею на 200%. Залучитися підтримкою партнера або декількох партнерів. Якщо вас буде двоє чи троє у проекті, то завжди простіше як і розвивати ідею отримуючи критику та поради один від одного, так і проходити через відмови інвесторів або інші моменти емоційного спаду.
  2. Пам’ятати, що маленькі компроміси вбивають велику ідею. Краще одразу зрозуміти, що всі цікаві ідеї та фічі втілити навряд чи вдасться і потрібно вчасно виділити біг айдіа і зосередитися виключно на її реалізації. Як під час пітчингів, так і після отримання фінансування – зосередьтеся на ключовому. Краще якісно зробити те, заради чого людина звернеться до вашого продукту і згодом додавати нові функції, аніж хапатися за все і одразу і видати неякісний продукт.