Як акселератори працюють зсередини? Конспект лекції

9 квітня Український фонд стартапів провів дебютний епізод із серії Inside Acceleration, на якому ключові представники українських і міжнародних акселераторів розказали як такі навчальні програми для стартапів працюють зсередини.
Скіперами виступили директорка акселераійних програм Startup Wise Guys Олександра Балкова, голова інкубаційних програм Demium у Східній Європі Дон Хетч, засновник та президент Seed Forum Global Штейнар Хоель Корсмо і засновник та CEO iHUB Дмитро Подолєв.
Захід модерувала керівниця Грантової акселераційної програми Українського фонду стартапів Аліса Баньковська.
Повний запис вебінару ви можете переглянути в будь-який час на нашому офіційному каналі ютуб за цим посиланням.
Ключові тези виступів
Чому одні стартапи успішно проходять акселераційні програми, а інші – ні?
- Дон Хетч: Є кілька причин. 1) Мислення підприємців. Ви маєте насолоджуватися своїм проектом. 2) Існують нюанси у програмах: це акселератор чи інкубатор. Одні з них орієнтовані на дуже ранні стадії, інші – на більш пізні. Команда повинна оцінити, яка з них підходить їх найкраще. Просто бути в програмі – недостатньо. Ви маєте хотіти, щоб вас навчили! Для цього відвідуйте майстер-класи, слухайте наставників, займайтеся програмою серйозно. Якщо ви зробите паузу, щоб взяти найкраще з програми, то запуск проекту відбудеться набагато швидше. 3) Команда приходить без чіткого набору цілей, яких вона хоче досягти. Якщо ви не знаєте, куди йдете, ви ніколи до цього не прийдете. У вас повинен бути план, який ви хочете здійснити протягом найближчих кількох місяців.
Кому НЕ слід подавати заявку до вашого акселератора?
- Олександра Балкова: Тільки одому типу людей – командам, які не піддаються тренуванню. Однак, люди можуть не знати, є вони такими чи ні. Під час акселераційної програми ви почуєте багато відгуків. Вам будуть кидати виклики щодня, навіть якщо ваш бізнес поки що лише на стадії ідеї. Ви повинні мати здатність чути та ефективно реагувати на критику, щоб не спантеличуватися, потрапляючи в шум інформації. Ми працюємо лише з бізнесом, здатним до масштабування, потенціал бути глобальним, а не з малим звичайним бізнесом типу місцевого ресторану. Таке мислення можна розвинути при бажанні.
На якому етапі найкраще приєднатися до акселератора?
- Штейнар Хоель Корсмо: 1) Не тягнути довго з виходом на ринок . 2) Вам потрібно мати принаймні базову команду. Команда стартапів, як правило, дуже орієнтована на продукт і технології. Але не слід забувати про комерційну частину. 3) Мати ринкову стратегію (не тільки з точки зору географії, а й сегментів).
Які цілі найкраще досягаються в акселераторах?
- Дмитро Подолєв: Можливість почути альтернативні точки зору щодо вашої команди, вашого продукту, вашої ринкової стратегії. Підприємці завжди такі зайняті, що можуть пропустити важливі речі. Ви дізнаєтесь, як не лише чути, але й слухати чужий досвід і застосовувати знання у своїй ситуації, у своїй конкретній галузі. Підприємці-дуже розумні люди, але неможливо знати УСЕ.
- Дон Хетч: Якщо ви чуєте відгук і відчуваєте, що вам він не подобається, турбує, ображає – отже, це той відгук, на якому вам потрібно зосередитися найбільше.
Чи може акселератор бути шкідливим для стартапу?
- Дмитро Подолєв: Абсолютно, ні. Якщо хтось дає вам погану пораду, це ваша вина, тому що ви вирішили слідувати їй. Не слід звинувачувати в цьому акселератор. Намагайся використовувати усю зовнішню допомогу, яку тільки можеш. Наставники можуть допомогти вдосконалити свої навички, зрозуміти, що працює, а що ні. Люди, які не користуються цим, зазнають невдачі, тому що вони відмовились від дивовижної можливості дізнатись багато речей у багатьох досвідчених людей.
- Дон Хетч: Сприймайте акселератор як частину подорожі. Ви або досягнете успіху, або навчитесь.
- Олександра Балкова: 1) Так, якщо інвестор хоче частку більше 25%, це може його зруйнувати. 2) Є деякі команди, які в більшості випадків не настільки зрілі, і вони виконують усі поради, які тільки почують, не фільтруючи. Це забирає багато часу, ресурсів, енергії. А все через відсутність критичного мислення. Тож не довіряйте усьому, що чуєте.
Які існують міфи та омани стосовно акселераторів?
Олександра Балкова:
- 1 міф: 95% людей кажуть, що не хочуть приєднуватися, бо бояться, що акселератор буде відволікати їх від бізнесу, у них на це немає часу. Абсурд! Тому що в акселераторі якраз тим і займаєтесь, що прискорюєте свій бізнес, ви працюєте над ним!
- 2 міф: Команда акселератора все зробить замість вас. Це буде наче магія: ваш бізнес побудують без вас. Але ні, це ви будете будувати його, акселератор – лише помічник, тренер. Ми можемо допомогти вам уникнути холодних дзвінків, ми допоможемо з корисними знайомствами. Чим більш конкретні та деталізовані цілі ви поставити – тим кращу та кориснішу допомогу отримаєте.
- 3 міф: Акселератор- це джерело фінансування. Так, однак ми не надаємо великих обсягів інвестицій. Гроші – це лише одна з переваг. Якщо ваша мета – гроші, ліпше піти до ангелів, які дадуть їх вам, але не будуть витрачати час, знання та енергію, як ментори в акселераторах.
Штейнар Хоель Корсмо:
- 4 міф: Ми є наставниками, ми маємо допомогти вам розвинути вашу бізнес-концепцію, але ми не поліпшимо вашу технологію, щоб вона запрацювала.
- 5 міф: В акселераторі вас можуть зв’язати з юридичними радниками та консультантами, але ми не є юристами
- 6 міф: Коли ви приєднаєтесь до акселератора, ви можете отримати приватне пряме фінансування. Але це залежить від вас: як ви заповните інвестиційний меморандум, документацію та як розвинете свої навички пітчингу.
Олександра Балкова:
- 7 міф: Акселератори – це як школи для учнів, які не знають що робити. Але у нас були люди, які будували свій бізнес вдруге / втретє / вчетверте. І все-таки приходили до акселератора, адже це можливість отримати зворотній зв’язок, влаштувати брейнсторм.
Дмитро Подолієв: Акселератор не схожий на школу чи університет. Тут ви не отримуєте оцінок і ніхто не збирається штовхати вас робити домашнє завдання. Це реальний світ, де ніхто не змушує приймати будь-які рішення чи щось робити. Це ваш виклик та ваше рішення – бути підприємцем, а роль акселератора полягає у наданні молодим підприємцям доступу до людей, які мають великий досвід у багатьох різних сферах. Завдання акселератора не в тому, щоб підштовхнути підприємця навчатися чи взаємодіяти з багатьма різними наставниками, він сам повинен бути активним та зацікавленим, щоб по максимуму скористатися всіма можливостями акселератора.
Наскільки важливо, щоб акселератор надавав доступ до інструментів приватного капіталу?
- Дон Хетч: Фінансування є найважливішим компонентом для інкубатора. Коли ви як СEO стартапу досягаєте моменту, коли вам потрібні великі кошти, то стикаєтесь з необхідністю витрачати більше 50% свого часу в більшості випадків на збір коштів. Тож питання порівняння між венчурними фондами / ангелами/ грантами / bootstrapping / FFF залежить від того, на якому етапі ви ними скористаєтесь? Якщо ви прагнете зростання, щоб стати глобальною компанією з мільйонним доходом, тоді ви почнете з bootstrapping та FFF, щоб отримати ранній трекшн для валідації, щоб отримати свій MVP. Коли у вас є вже щось відчутне, то або ангели або акселератори(обрати або поєднати). І вже тоді можна приєднатися до VCS (на pre-seed раунд, seed раунд). Ось приблизно такий ланцюжок необхідно пройти.
- Але просто так зв’язатися з тими ж ангелами чи VCS “з вулиці” неймовірно важко: вам слід відвідувати кожну подію у спробах зустрітися з інвесторами, постійно надсилати електронні листи. Ви гаєте багато свого часу, який ви можете витратити на роботу над проектом. Тож однією з переваг акселератора є те, що ми маємо зв’язки з багатьма венчурними компаніями, з ангельськими інвесторами (у випадку Demium ми також маємо власний внутрішній фонд). Так, ми економимо ваш час, полегшуємо цей процес, щоб ви змогли зосередитись на проекті.
Опишіть свого ідеального кандидата
Штейнар Хоель Корсмо:
- Відповідність потребам ринку
- Мислення
- Ідеї, де розвивати бізнес з точки зору ринкової стратегії, сегментів та географії
- Мотивація
- Бажання щось змінити за допомогою вашого продукту
- Бажання заробити
Дмитро Подолєв:
- Мати сильну команду
- Мати базовий MVP та гарну презентацію
- Подати заявку до USF
- Піти навчатися до акселератора
- Постаратися допустити якомога менше помилок протягом цих 6-12 місяців
- Використати всі інструменти нетворкінгу, познайомитися з інвесторами
Олександра Балкова:
- Бути b2b стартапом
- Мати валідовану ідею
- Мати відгуки від ринку
- Бути глобально орієнтованим, мати потенціал для зростання
Дон Хетч: Demium представляє найбільшу користь для стартапів на самій ранній стадії.
Дмитро Подолєв: Я б ще додав: мати 10-20 реальних платоспроможних клієнтів (а в нашому акселераторі ви зможете збільшити 10 до 1000)