Історія успіху: Neverdark

May 27, 2021

Рубрика “Історія успіху” присвячена історіям команд, які у свій час отримали грант від Українського фонду стартапів і тепер розказують про свої успіхи та чого вдалося досягти.

If you would like to read an article in English you may do so via this link

Розповідає Ярослав Лисак, засновник і CEO Neverdark.

Розкажіть про свій стартап для тих, хто чує про нього вперше

Ми український хардверний проект. Знаходимось у Києві. Виробляємо автоматичні каміни зі справжнім полум’ям без димаря. Наші каміни працюють на екологічному рідкому паливі і керуються за допомогою мобільного додатку. Такий камін можна встановити у будь-якій квартирі.

Якою була історію виникнення стартапа? Звідки взялася така ідея?

Ми займаємось інноваційним виробництвом вже 17 років. І постійно шукаємо нові ідеї і технології за кордоном. 10 років тому ми поїхали за кордон навчати співробітників і побачили там каміни на рідкому паливі без димаря. Ідея була дуже цікава, але сам продукт виглядав несерйозно. 

Ми почали вивчати потенційний попит і паралельно розробляти продукт. Виявилось, що ні технологій немає, ні ринок не готовий. Тому цей шлях був досить довгим і зайняв 8 років. Але у 2019 році, коли продукт і попит зійшлись у одній точці, ми закрили усі інші напрямки і зосередились на виробництві саме автоматичних камінів. 

Чому обрали саме таку назву?

Бренд нам розробляли наші друзі з Ragnarök agency. Розробку бренду почали з назви. Обговорювали багато різних варіантів, але коли ми побачили Neverdark, то просто переглянулись і вирішили що це ВОНО. Далі вже не потрібно було нічого обговорювати.

Минулого року ви отримали грант від УФС. Що змінилося з того часу? Розкажіть про успіхи команди

Оскільки ми не залучали жодних інвестицій і розвивались за рахунок того, що просто усі прибутки інвестували у проект, то звісно грант від USF став для нас ковтком свіжого повітря. Ми змогли реалізувати багато з того, про що давно мріяли.

По-перше ми купили необхідне обладнання і майже відмовились від підрядників. Це дозволило не тільки скоротити час і витрати на виробництво, але й дозволило більше експерементувати, що дуже посилило і пришвидшило наш R&D відділ, а у нашій справі це чи не найголовніше.

По-друге – ми майже закінчили новий сайт, який стане фасадом нашого бізнесу у світі, і зручним інструментом для роботи з дилерами і онлан-продажами.

Ну і звичайно маркетинг. Завдяки коштам гранту ми запускаємо кампанію на Kickstarter, яка допоможе нам вийти на американський ринок і поширити наш бренд у світі.

Чи плануєте масштабуватися? Які ринки розглядаєте для експансії?

За минулий рік ми підписали контракти з 5-ма дилерами з різних частин світу. Виявили що Європейський ринок є для нас цільовим, але ми не можемо там продаватись не маючи Європейського сертифікату. Тому наразі ми проходимо сертифікацію щоб запустити продажі у існуючих Європейських дилерів і продовжити вихід на Європейський ринок. Минулого місяця отримали ще два запити від дилерів з Європи. Тому дуже чекаємо на сертифікат.

А головним ринком для нас є США, країна з глибокими традиціями використання камінів, як дров’яних, так і газових. Наш продукт має безліч переваг порівняно з існуючими там камінами. Це і безпека і відсутність комунікацій, і простота встановлення і відсутність потреби у обслуговуванні.

Як вам працювалося і працюється з Фондом?

Останні 17 років я запускав і розвивав бізнеси в Україні. І одночасно я завжди їздив у Європу і спостерігав за тим як це відбувається там. Деякі речі були простіші в Україні, але я бачив, що головне, завдяки чому розвиток підприємництва в Європі є настільки бурхливим, це дешеві кредити і державні програми, зокрема гранти. А розвиток підприємництва в свою чергу і зробило економіку Європейських держав настільки розвиненою і достатньо стабільною. Тому як підприємець і громадянин я давно мріяв що в Україні це також з’явиться. І коли з’явився USF я спочатку не міг повірити, потім був дуже щасливий і звичайно став одним з перших хто подав заявку.

Але тоді я навіть не очікував, що Фонд має таку круту команду і стане настільки сучасним, активним, настільки розуміючим потреби і хвороби стартапів. І що окрім грошей ми отримаємо від співпраці значно більше. Я не перебільшу, якщо скажу, що Фонд став особисто для мене першою державною установою, яка відверто опікувалась моїм проектом і його потребами і робила усе для того щоб допомогти нам стати кращими та досягти більшого. Я відверто вражений і впевнений, що якщо за такою ж моделлю, принципами та ідеологією почнуть працювати усі державні установи, то Україна дуже швидко стане сучасною європейською державою з потужною економікою і щасливими громадянами.

Поради тим, хто тільки починає або мріє почати свій стартап

  • Будьте спраглими, шукайте нове, завжди дивіться на світ, спостерігайте за змінами і можливостями.
  • Будьте відкритими, знайомтесь, спілкуйтесь, шукайте однодумців, партнерів, обмінюйтесь ідеями та досвідом.
  • Постійно створюйте щось, створюйте нове, потрібне, намагайтесь вдосконалити будь-що, робіть світ кращим.
  • Будьте впевненими, та не самовпевненими, перевіряйте усі ідеї, шукайте і розпитуйте потенційних клієнтів (бо ви не ваш клієнт).
  • Безперервно розвивайтесь, прагніть бути кращими у всьому що ви робите. Ніколи не буде достатньо добре, прагнення до досконалості це не ціль – це шлях.

Тепер про прикладні речі:

  • Команда. Найголовніше у вашому проекті це люди яких ви берете у команду. Знайдіть людей, які поділяють ваші цілі і цінності, об’єднайте їх, надихніть і не заважайте.
  • Продукт. Не робіть продукт для себе. Робіть його для ваших клієнтів. Постійно запитуйте у них що їм подобається або не подобається і постійно вдосконалюйте його.
  • Продажі. Починайте продавати ваш продукт якомога раніше, не намагайтесь одразу зробити його ідеальним. Ви будете вдосконалювати його на протязі ще довгого часу, але ви ніколи не зрозумієте яким він має бути, якщо не вийдете з ним на ринок.
  • Навчання. Постійно читайте та навчайтесь. Тут не потрібно нічого пояснювати.
  • Менторство. Шукайте людей які вже пройшли ваш шлях і просіть їх ділитись з вами досвідом, завжди радьтесь з тими, хто у чомусь кращий за вас, хто має досвід, якого ще немає у вас.