Перейти до вмісту
Цей вебсайт не оптимізовано для альбомної орієнтації. Будь ласка, поверніть ваш пристрій.
25 Березня, 2021

Як і навіщо корпораціям працювати зі стартапами? Конспект лекції

16 березня Європейська Бізнес Асоціація разом з ISE Corporate Booster та Українським фондом стартапів провели онлайн лекцію на тему співпраці стартапів з корпораціями. Спікерами виступали Олена Малицька з ISE Corporate Accelerator, CEO Radar Tech Марія Романова, засновник та CEO Center42 Кирило Мазур і В’ячеслав Маякін, керівник напрямку співпраці у Sector X Acceleration Platform. Модерувала захід Ірина Шевчук.

Питання, які обговорювалися на лекції стосувалися як корпораціям правильно працювати зі стартапами і навпаки, які існують види взаємодії, як корпораціям купувати стартапи та як вони приносять свіжий погляд на існуючі проблеми. 

Ключові тези виступів:

Олена Малицька, ISE Corporate Accelerator, взяла перше слово і розповіла про фундаментальні основи співпраці корпорацій і стартапів.

  • Вітчизняна екосистема за рівнем розвитку відстає від багатьох європейських держав. Як приклад продемонстрували Великобританію, в якій працюють 192 бізнес-акселератори, 158 інкубаторів і більше 300 венчурних фондів. На противагу в Україні таких провайдерів інновацій можна порахувати на пальцах двох рук, а венчурних фондів менше у 10 разів.
  • Корпорації практикують створення in house департаментів і корпоративних програм для співпраці зі стартапами. Наприклад, Google Ventures, BMW Startup Garage, The Unilever Foundry.
  • Усі компанії зі списку Fortune 500 мають власні підрозділи для корпоративних інновацій, що є доказом цієї потреби у світовій практиці. 40% компаній, які потрапляють у цей список і не мають таких підрозділів у перспективі вилітають з нього. 
  • Існує кореляція між впровадженням інновацій у корпораціях і їх конкурентоздатністю на довгій дистанції.
  • Завдяки стартапам корпорації отримують швидкий доступ до технологій, можливість отримати вже готове рішення для існуючої проблеми і першими вивести на ринок новий продукт або послугу. Стартапи допомагають створити те, що корпорації часто не здатні зробити самотужки.
  • Крім технічної частини стартапи сприяють розвитку корпоративної культури і HR бренду корпорації.
  • Які існують основні моделі взаємодії корпорацій зі стартапами? Насамперед це хакатони, акселератори, інкубатори, стартап студії, венчурні фонди і venture building.

Марія Романова, CEO Radar Tech, зосередилася на співпраці зі стартапами зі сторони безпосередньо корпорацій та їх внутрішніх процесах.

  • Інновації приносять корпораціям певні переваги, серед яких виділяють оновлення корпоративної культури, вирішення бізнес-завдань та покращення бізнес-процесів, підтримка бренду інноваційної компанії, вихід на нові ринки та створення нових продуктів.
  • Через незнання специфіки корпорацій стартапи мислять out-of-box, що дозволяє їм знаходити неочевидні для корпорацій рішення.
  • Які існують варіанти розвитку корпоративних інновацій та залучення стартапів? Інноваційні стратегія, внутрішнє підприємництво, окрема інноваційна команда, інноваційне навчанняпрограми для співробітників, інноваційні тури, заходи, власні та зовнішні акселератори, корпоративні венчурні фонди.
  • Як виглядає механіка роботи з інноваціями в корпораціях? Визначення інноваційних пріоритетів – формування задач для пошуку – визначення формату взаємодії зі стартапами та бажаного результату – пошук рішень – їх пілотування на корпоративних полях – визначення кращих рішень для імплементації, покупки або впровадження.
  • Стартапам не подобається, коли їх купують. Перевага віддається договірним відносинам, відсоткам або часткам у корпорації.
  • Корпораціям, які прагнуть інновацій, обов’язково знадобиться лідер з цього напрямку від якого в більшості випадків залежить політика і досягнення їх пошуку і впровадження. 

Кирило Мазур, засновник і CEO Center42, розказав про способи запускати нові продукти та шукати проривні ідеї.

  • Внутрішні проекти для компанії: дослідження ринків (для пошуку стартапів та інновацій); внутрішні хакатони для працівників (онлайн та офлайн); навчальні програми за темою стартапів та інновацій.
  • Проекти для широкої аудиторії: конкурси стартапів та інноваційних проектів; онлайн-хакатони (пошук ідей та рішень серед широкої аудиторії); програми акселерації та пошуку інновацій (під задачі бізнесу).
  • Екосистемні продукти: премія за інновації Ukraine Innovation Awards; конференція для стартапів 42 Investment Summit; онлайн-курс Fundraising from Home – інвестиційна грамотність для IT та стартапів»
  • Навіщо працювати зі стартапами та інноваціями? 3 горизонти інновацій McKinsey: 1. Sustaining innovation (підтримуючі інновації для покращення вашого бізнесу) 2. Low-end disruption (покращення бізнесу через невеликі інновації продукту) 3. New market disruption (створення кардинально нових продуктів та бізнес-моделей) Приклад: кейс Henkel та їх маркетплейс фарб інших виробників та малярів. 
  • Board of innovation представляють Europe`s corporate innovation map, в якій виділяють 4 типи гравців Hunter/мисливець (венчурний фонд, зовнішній акселератор, структурне партнерство, шлях спільної розробки), Builder/будівник (інноваційна лабораторія, інноваційна трансформація, внутрішній акселератор, центр передового досвіду), Explorer/дослідник (зовнішній інкубатор, скаути, шлях спільних експериментів, сесія сумісної творчості), Experimenter/експериментатор (внутрішній інкубатор, спільнота для практики, дизайн-спринт, інноваційне тренування)
  • Венчурна аналітика та дослідження. Приклади: 1) Для Amazon AWS провели дослідження ринку IT-компаній та стартапів України, щоб створити базу зі 1000+ нових потенційних клієнтів їх хмарних продуктів. 2) За фінансової підтримки Lenovo та DENTSU провели дослідження ринків gamedev та adtech-компаній, створивши базу більше 500 інноваційних компаній та рішень в рекламній галузі та сфері розробки ігор. 
  • Пошук стартапів та IT-рішень, які можуть покращити бізнес замовника, стати для них технологічними партнерами або клієнтами їх сервісів. Приклади: Для фармацевтичної компанії Bayer організували навчальну програму для потенційних учасників акселератора Bayer G4A в Берліні, який обирає інновації в сфері digital health. 
  • Хакатони, стартап-конкурси, події – це інструмент, який може бути релевантним тоді, коли не вистачає готових рішень та ви хочете простимулювати виникнення нових ідей. Приклад: Для програми ООН в Україні був проведений унікальний онлайн-хакатон Hack For Locals 2.0 з найбільшим призовим фондом в історії хакатонів України (більше $70 000) та був сфокусований на пошуку IT-рішень, які допомагають миру та безпеці жителів східних регіонів України. 

В’ячеслав Маякін, керівник напрямку співпраці у Sector X Acceleration Platform, навів тези як акселератори працюють з корпораціями.

  • Акселератор в класичному розумінні це компанія сервісу, яка допомагає  технологічному бізнесу зростати та розвиватися. База стартапів – це не акселерація. Перших клієнти, перевірку гіпотез, додаткові прибутки стартапи через акселератор можуть отримати у корпораціях. Самостійно проект навряд міг би вийти на ці ринки. Приклади кейсів: Loreal, Foxtrot, Farmak.
  • Обов’язки компанії: людський ресурс для високоякісної роботи зі стартапами (регулярні очні зустрічі + підготовка зворотнього зв’язку + запуск пілотів); здатність та готовність запускати пілоти зі стартапами (або інвестувати), базуючись на результатах Акселераційної програми; можливість втілювати власні ідеї, працюючи зі стартапами.
  • Ризики: неможливість запускати пілоти; брак людських ресурсів/мотивації/лідерства; хибна стратегія/цілі; комунікація з командою стартапу. 

Повний запис вебінару можна переглянути на каналі ютуб за цим посиланням.

Інші новини